Voeding en gezondheid.

Afbeelding invoegen 
 
De informatie hieronder is een algemeen advies voor goede voeding.
Als U een persoonlijk advies wilt dan kan ik U de voedingstest aan bevelen.  
  • neem de tijd om te eten,kauw het goed en eet meerdere malen per dag ( 5x) 
  •  drink voldoende, water drinken is goed voor je lichaam omdat er afvalstoffen mee afgevoerd worden.( 70 % van ons lichaam bestaat uit water) 
  • aanbevolen word meer waterrijke voeding dan vaste voeding. Door verzuring( door geconcentreerde voedingsmiddelen werken lichamelijke processen( o.a. het afbreken van voedingstoffen door Encymen) minder goed.
  • kies gezonde vetten en  gezonde koolhydraten die het lichaam ondersteunen in der plaats van belasten. 
  • eet natuurlijke producten  die niet bewerkt zijn, zonder toevoegingen en chemische belastingen.

 

Koolhydraten, vetten en eiwitten

We hebben goede en slechte bij elke groep, zwart zijn de goede , blauw is redelijk/ niet goed voor iedereen, rood zijn de slechtere.

Eiwitten

 Eiwit, ook wel proteïne genoemd, is belangrijk. Het levert calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen. Sommige aminozuren kan het lichaam zelf maken. Andere moeten uit het eten komen. Deze aminozuren heten essentiële aminozuren. Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten.

Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren.

Plantaardige eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen.

Minpunten van eiwitten kunnen zijn;

  • de aanwezigheid van  purine (nucleïnezuur) in vlees . De laatste wordt in het lichaam omgezet in urinezuur. Overtollig urinezuur hoopt zich op in het lichaam en kan in grote hoeveelheden klachten als jicht en artritis veroorzaken.
  • allergieklachten, Hoe gezond eiwitten ook zijn en hoe hard we ze ook nodig hebben helaas bezorgen ze veel mensen ook problemen. Als het afweersysteem specifieke antistoffen aanmaakt tegen een bepaald eiwit of de afbraakproducten ervan, dan is er sprake van een allergie.

Bekende allergieën zijn die voor koemelk, pinda's, sojabonen, noten, melk, eieren, vis, schaal- en weekdieren, en tarwe. Gluten, het eiwit in tarwe waar veel mensen overgevoelig voor zijn, zit (in mindere mate) ook in andere granen

Koolhydraten

De vezels zijn goed voor ;

•             het inwendig reinigingsproces van ons darmstelsel

•             ze vertragen de omzetting van koolhydraten in suiker ( goed voor het evenwicht van de glucosespiegel)

•             ze geven een voldaan vol gevoel.

De gezonde koolhydraten zijn te vinden in natuurlijke producten vaak een combinatie van koolhydraten en ( wateroplosbare vezels).

•             Peulvruchten (zijn pas gezond als ze geweekt, gekiemt of gesproten zijn. Minimaal 7 uur maar liever 24 uur voor ze verder verwerkt worden).

•             Fruit ( groen fruit als je erg gevoelig bent voor suiker)

•             Groentes,Groente/ fruit smoothies, soepen (bouillonblokje zonder E 621), rouwkost, stomen, wokken etc

•             Honing, evt.  stevia als zoetvervanger, beslist geen synthetische zoals aspertaan

•             Rijst, volkoren macaroni.

•             Granen------kan je overgevoelig voor zijn  (gluten; tarwe, witte bloem, havermout en spelt).

              zonder gluten;

•             maïskorrels, -vlokken en –zemelen

•             boekweitkorrels en -vlokken                       

•             quinoa en amaranth: let op! Quinoa kunt u beter alleen gebruiken als het glutenvrij logo erop staat omdat het vaak besmet is met gluten tijdens het  

              productie- of verpakkingsproces.

•             gierst

              Ongezonde / minder gezonde koolhydraten;

•             Suikers in koek , snoep en voorverpakte levensmiddelen.

•             Chips/zitten ook transvetten en te veel zout in.

•             Melkprodukten, door tekort van een enzym( lactase  is er )mogelijk een overgevoeligheid voor  lactose( melksuiker).

Geraffineerde witte suiker heeft een hoge calorische waarde en bezit geen nuttige stoffen. De suiker die niet onmiddellijk door het lichaam kan worden verbrand wordt omgezet in verzadigd vet. Dit omzettingsproces kost veel B-vitaminen en mineralen die elders aan het lichaam worden onttrokken.

Vetten

Verzadigde vetten

Transvetten,

Dit zijn plantaardige vloeibare oliën die verhard of hydrogeerd zijn; Transvetten ontstaan doordat tijdens het hardingsproces een waterstofatoom zich aan de verkeerde kant van de dubbele koolstofverbinding nestelt. Deze transvetten tasten daarmee het celmetabolisme aan en daarmee de kracht en vitaliteit van het lichaam.

•             Frituurveten ver harde plantaardige margarines die voor bakken en braden gebruikt worden.

•             Chips/ , koekjes zitten ook transvetten en te veel( verkeerd) zout in.

 

roomboter en kokosolie.

Alleen frituren in kokosolie geeft geen transvetten, is gezond, en het kan minstens een jaar lang hergebruikt worden voor frituren

De gezonde vetten waarmee we kunnen braden en bakken  zijn roomboter en kokosolie. Boter en kokosolie bestaan uit korte en middellange vetzuren en kunnen daarom niet in het lichaam opgeslagen worden.

Enkelvoudig onverzadigde vetten

(olijfolie)

Enkelvoudig onverzadigde vetten bevinden zich vooral in olijfolie dat koud geperst is. Hiermee kunnen we ook wokken of braden.

Meervoudig onverzadigde vetten,

Omega-6-vetzuren

zijn meervoudig onverzadigde vetzuren die ook bekendstaan als n-6-vetzuren.Het bekendste omega-6-vetzuur is linolzuur. Linolzuur komt veel voor, vooral in plantaardige oliën zoals;

•             Zonnebloemolie, Maïsolie, sojaolie. Deze oliën mogen niet verhit worden. (Er zijn ook berichten dat teveel linolzuur ontstekingen bevorderen)

de omega3 vetten

•             Lijnolie, walnoten

•             in eieren, van scharrelkippen.

•             in veel koudwatervis bevinden zich eveneens veel omega3 vetten